Vše pro vaše zdraví...
Přihlášení

TĚHOTENSTVÍ A VÝŽIVA

TĚHOTENSTVÍ A VÝŽIVA

Doplňky stravy jsou horkým tématem dnešní doby. Nejeden z nás často řeší, co za doplňky zvolit v rámci zlepšení svého dlouhodobého zdraví, či prevence. O to důležitější je se ohledně tohoto tématu informovat, pokud jsme ženou v očekávání a potřebujeme podpořit nejen zdraví své, ale i svého miminka.

Dostatečná výživa je důležitá už před otěhotněním
Těhotenství je všeobecně obdobím, kdy mají naše těla samozřejmě vyšší nárok na živiny. To pravděpodobně mnoho z nás ví a je to logické, přece jen v nás vzniká nový život, který si pro svůj vývoj také žádá celé spektrum důležitých nutrientů. Hned na začátek je však důležité zmínit, že je obrovsky podstatné se na dostatečné vyživení organismu ženy zaměřovat již PŘED otěhotněním v rámci prekoncepční péče. Důvodem jsou především vyšší nároky na živiny v prvopočátku vývoje plodu, kdy mnoho žen ještě ani nemusí vědět, že jsou těhotné a delší doba vyrovnání jejich hladin v těle.

Vitamín A

Strava by měla ideálně obsahovat dostatek vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K), kterých je v rostlinné stravě minimum. Například vitamín A, který reguluje diferenciaci buněk, zajišťuje správný vývoj mnoha orgánových systémů a především i vývoj nervové soustavy, se v rostlinných zdrojích nevyskytuje vůbec (betakaroten, který mnoho výrobců označuje mylně za vitamín A, je pouze jeho prekurzorem a míra přeměny betakarotenu na samotný vitamin A je velmi nízká)

V rámci stravy tento vitamín můžeme získat například z vajec, či jater, jejichž konzumace by během těhotenství měla být sice střídmá, ale součástí jídelníčku rozhodně být mohou. Vitamín A z nich je v přirozené formě a nebyla prokázána jeho teratogenita, tedy je bezpečný a nepatří mezi vnější faktory, které by mohly zapříčinit vznik vrozené vývojové vady.

Vitamín D

Vitamín D představuje sám o sobě velké téma a mohl by tu o něm být celý samostatný rozsáhlý článek. Spousta z nás ví, že velká část populace trpí jeho nedostatkem. Velmi často je to v důsledku absence jeho kvalitních přirozených zdrojů ve stravě (tučné ryby, vejce) a z málo tráveného času na slunci a přirozeném světle. Mnohokrát může být jeho nízká hladina i důsledkem nějakého chronického problému v organismu.

Snížené hladiny vitamínu D u těhotných jsou spojené se sníženou hladinou vitamínu D u miminka, a tudíž i se zvýšeným rizikem vzniku křivice a rozvojem respiračních infekcí, alergií a ekzémů. 

Každý receptor vitamínu D má totiž místo i pro vitamín A a oba jsou pro tu správnou společnou „muziku“ potřební (pokud doplňujeme pouze vitamín D, vyčerpáváme vitamín A, kterého již tak nemíváme ve stravě dost).

Vitamíny skupiny B

Neopominutelnými jsou samozřejmě také velmi známé vitamíny skupiny B. Důležitá je adekvátní hladina vitamínu B9 (kyselina listová), který je zásadní pro vývoj nervové soustavy plodu. Nejideálnější je však tento vitamín doplňovat už před otěhotněním samotným, protože k vývoji neurální trubice dochází hned v prvních týdnech po oplození. Ze stejného důvodu je velmi podstatný i dostatek vitamínu B12, jenž stejně tak ovlivňuje zdravý vývoj plodu a jeho nervové soustavy. U obou těchto vitamínů volte jejich aktivní formy (methylfolát a methylkobalamin).

Vitamín C

Z dalších vitamínů můžeme zmínit ještě například vitamín C, který je významným antioxidantem, má nápomocnou funkci při produkci kolagenu, pomáhá předcházet rozvoji preeklampsie a podporuje funkci nadledvinek (které v období těhotenství pracují o sto šest a rozhodně není žádoucí je zatěžovat stresem, myslete na to). Během těhotenství potřeba vitamínu C roste, proto je více než vhodné ho doplňovat.

Zinek

Ani na minerály nesmíme v tomto kritickém období zapomenout. Jedním z těch, které rozhodně stojí za zmínku, je zinek, protože ovlivňuje vývoj mozku miminka, jeho celkový růst i vývoj imunitního systému.  Nejlepší je volit zinek z přirozených zdrojů přírody, kde jsou jeho nejbohatším zdrojem ústřice, dále pak maso a dýňová semínka.